صنایع‌دستی

صنایع دستی ایران

صنایع دستی
لوگوی اراهنر

صنایع دستی یا  ( Handicrafts) به آن دسته از ساخته‌های دست انسان گفته می‌شود، که دارای ویژگی‌ها و شرایط خاصی هستند و اساساً جنبه‌هایی هنری دارند.

همه ما با دیدن رنگ و لعاب صنایع دستی مختلف و طرح و نقش‌های حک شده بروی آن‌ها شگفت زده می‌شویم. ایران از غنی‌ترین کشورهای تولید کننده این صنایع است و می‌توان لیست گسترده‌ای از آن را مشاهده کرد. بنابراین لازم است پیش از خرید این لوازم لوکس و خاص، اطلاعات مفیدی را در خصوص آن‌ها بدست بیاوریم. این اطلاعات در مورد انواع صنایع دستی، تاریخچه آن‌ها و تعاریف دقیق این صنایع است.

از ابتدایی ترین سال‌های تشکیل تمدن در کنار رودخانه‌ها و زمین‌های حاصل‌خیز تاکنون انسان‌ها به تولید لوازم مورد نیاز خود پرداخته‌اند. امروزه بیشتر لوازم مورد نیاز روزانه در کارخانه‌ها و با دستگاه‌های پیشرفته تولید می‌شوند اما همچنان صنایع دستی اصیل ایرانی محبوبیت فراوانی دارند. علت آن را می‌توان به ذوق هنرمندان و روح نوستالژیک صنایع دستی ربط داد.

در سال‌های اخیر استفاده از صنایع دستی از جمله لوازم سفالی، قلم زنی، ظروف مسی و چوبی و … گسترش بسیاری یافته است. اما تا چه حدی با این صنایع دستی آشنا هستید؟ آیا تعریف دقیق صنایع دستی را می‌دانید؟ می‌دانید چگونه می‌توان صنایع دستی اصیل را از موارد غیر اصل تشخیص داد؟ در مقاله زیر به تمامی این سوال‌ها پاسخ خواهیم داد.

فراموش نکنید که محصولات صنایع دستی شاکله اصلی هدایای تبلیغاتی آراهنر هستند.

پس در مطلب زیر با آراهنر همراه باشید …

معرفی بهترین هدایای صنایع دستی آراهنر

پس از ارائه تعاریف مختلف برای صنایع دستی و بررسی تاریخچه آن و سایر نکات مهم در خصوص این آثار ارزشمند، نوبت به معرفی هدایای صنایع دستی می‌رسد. ما در آراهنر انواع مختلفی از بسته‌های صنایع دستی را ارائه می‌کنیم. از جمله آن‌ها می‌توان به قلمکار، سفال، مس، میناکاری، قلمزنی و … اشاره کرد. در ادامه به بررسی بهترین هدایای تبلیغاتی از صنایع دستی خواهیم پرداخت.

برای اطلاعات بیشتر پیرامون این حوزه به مقاله هدایای تبلیغاتی چیست سربزنید.

بسته گلدان و بشقاب مینا روی سفال و قلمکار (174)

بسته گلدان و بشقاب مینا روی سفال و قلمکار

میناکاری از قدیمی‌ترین هنرهای ایرانی است و قدمت آن به حدود 5 هزار سال پیش می‌رسد. این هنر روی اشیای مختلفی قابل اجرا هست. برای این بسته هدیه یک گلدان و بشقاب میناکاری روی سفال، که بهترین گزینه برای هدایای تبلیغاتی ارزان است، اختصاص داده شده است. در کنار آن یک عدد رومیزی قلمکار نیز قرار دارد که ترکیب رنگی زیبایی را با ظروف میناکاری ایجاد کرده است.

بسته گلیم سیرجان، گلدان قلم‌زنی و سوهان خوری مسی (171)

بسته گلیم سیرجان، گلدان قلم‌زنی و سوهان خوری مسی

از مشهور‌ترین گلیم ایرانی می‌توان به گلیم سیرجان اشاره کرد. در این بسته نمونه کوچک و تزئینی از این گلیم قرار داده شده است. دو هنر فاخر دیگر این هدیه قلمزنی و مسگری است. هنر قلمزنی به اعجاز قلم روی فلزات مختلف از جمله نقره گفته می‌شود. اگر به دنبال هدیه مناسب برای تشکر و قدردانی از صنایع دستی هستید، این بسته می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

بسته قلمدان سفالی، هاون میناکاری، بشقاب مینا، زعفران و دیوان حافظ نفیس (147)

بسته قلمدان سفالی، هاون میناکاری، بشقاب مینا، زعفران و دیوان حافظ نفیس

از بسته‌های هدیه صنایع دستی بسیار لوکس آراهنر می‌توان به این هدیه فرهنگی اشاره کرد. در این بسته علاوه بر صنایع دستی سفالی و میناکاری، یک مثقال زعفران نیز قرار دارد. از هنر میناکاری و خاتم برای درست کردن هاون و جعبه مخصوص زعفران استفاده شده است. در کنار این هدایا یک جلد دیوان حافظ نیز اصالت این بسته را تکمیل کرده است.

بسته رومیزی، شادباش پته، گلدان فیروزه‌کوب، گلیم مغان

بسته رومیزی، شادباش پته، گلدان فیروزه‌کوب، گلیم سیرجان

این بسته از دیگر هدیه‌های متنوع و جزو هدایای تبلیغاتی لوکس آراهنر می‌باشد که هنر‌های مختلفی را کنار یکدیگر گرد آورده است. از جمله آن‌ها می‌توان به صنایع دستی فیروزکوبی، پته دوزی، قلمکار و … اشاره کرد. علاوه بر این موارد یک عدد گلیم نیز برای زینت بخشی بیشتر در این بسته قرار گرفته است. نکته جالب این هدیه شادباش پته دوزی آن است که حاوی مقداری پسته می‌باشد. همه این محصولات در بسته‌بندی چوبی ویژه قرار می‌گیرند.

بسته‌ بشقاب و جام فیروزه‌کوب (101)

بسته‌ بشقاب و جام فیروزه‌کوب

اگر به دنبال بسته‌ای از صنایع دستی معاصر ایرانی و هدایای تبلیغاتی نفیس هستید، هدیه فیروزکوبی می‌تواند گزینه مناسبی باشد. این هنر از صنایع دستی است که قدمت چندانی ندارد اما با داشتن ظاهری چشم نواز و لوکس به سرعت محبوبیت بسیاری بدست آورده است. بشقاب و آجیل خوری فیروزکوبی این هدیه در بسته‌بندی چوبی ارائه می‌شوند.این بسته گزینه مناسبی برای هدایای تبلیغاتی مدیریتی و سازمانی است.

بسته شکلات‌خوری فیروزه کوبی و گلیم (230)

بسته شکلات‌خوری فیروزه کوبی و گلیم

این بسته آراهنر هدیه‌ای کوچک و در عین حال کامل می‌باشد که دو نوع از صنایع دستی‌های اصیل ایرانی را در بر می‌گیرد. اولی هنر فیروزکوبی است و دیگری گلیم مغان. در این بسته بر اساس سفارش شما از شیرینی‌های ایرانی نیز استفاده می‌شود. این هدیه را می‌توانید به عنوان هدیه سازمانی و یا تبلیغاتی برای مشتریان ویژه خود استفاد کنید.

گلدان و بشقاب قلم‌تراش و ترمه ابریشم(221)

گلدان و بشقاب قلم‌تراش و ترمه ابریشم

یکی از لوکس‌ترین صنایع دستی اصفهان و ایران، هنر قلم‌تراش می‌باشد. این هنر از خلاقانه‌ترین آثار هنرمندان اصفهانی می‌باشد. در این بسته یک گلدان و بشقاب قلم تراش قرار دارد. این دو هدیه در انواع دکوراسیون منزل قابل استفاده هستند و هر محیطی را لوکس و زیبا‌تر می‌کنند. در کنار این دو هدیه فاخر، یک عدد ترمه اعلای ابریشمی نیز قرار دارد. این هدیه لوکس را می‌توانید برای مناسبت‌های ویژه مانند هدیه روز مادر سفارش دهید.

بسته شکلات خوری وجاقلمی خاتم و سنگاب (151)

بسته شکلات خوری وجاقلمی خاتم و سنگاب

خاتم‌کاری از دیگر صنایع دستی‌های پرقدمت ایرانی محسوب می‌شود؛ بنابراین تهیه گیفت تبلیغاتی خاتم‌کاری از بهترین انتخاب‌های ممکن است. این هدیه یک عدد شکلات‌خوری ویژه با سه درب مجزا به همراه یک جاقلمی خاتم را شامل می‌شود. این محصولا به وسیله یکی از بهترین بسته‌بندی‌های چوبی آراهنر به دست شما خواهند رسید.

بسته گلدان و آجیل خوری ملیله‌کاری و رومیزی ممقان‌دوزی

از دیگر صنایع دستی‌های خاص ایرانی هنر ملیله‌کاری است که از جمله هنر‌های سخت محسوب می‌شود. این بسته هدیه گلدان و آجیل خوری ملیله کاری را همراه با رومیزی ممقان دوزی شامل می‌شود. همه این هدایای لوکس در بسته‌بندی چوبی ارائه می‌شوند.

بسته شکلات‌خوری قلم زنی، سفره قلم‌کار و کاشی نقاشی شده (107)

بسته شکلات‌خوری قلم زنی، سفره قلم‌کار و کاشی نقاشی شده

از جالب‌ترین هدایای این بسته می‌توان به کاشی نقاشی شده که یکی از صنایع دستی شیراز است، اشاره کرد که در یک قاب ویژه ارائه می‌شود. در کنار این هدیه خلاقانه سایر صنایع دستی‌های ایرانی از جمله هنر قلمزنی، قلمکار و خاتم کاری نیز در این بسته وجود دارد. هنوز تمام نشده است! در این بسته از طلای سرخ زعفران نیز استفاده شده است. با توجه به این موارد، این هدیه را می‌توان از کامل‌ترین بسته‌های صنایع دستی آراهنر دانست که شما می‌توانید در تهیه هدیه برای سالمندان از این بسته استفاده کنید.

تعاریف مختلف از صنایع دستی

پیش از پرداختن به دیگر نکات مهم در خصوص صنایع دستی، بهتر است ابتدا تعریف جامع و کاملی از این صنایع داشته باشیم. در واقع باید بدانیم به چه محصولاتی صنایع دستی گفته می‌شود. همانند تمامی تعاریف پایه، برای صنایع دستی نیز تعاریف مختلفی ارائه شده است. تعدادی از مهم‌ترین این تعاریف عبارت‌اند از:

  • گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر در سال 86 تعریف زیر را ارائه کرده است:

“هنرهای صناعی (صنایع دستی) بخشی از هنرهای سنتی است که حقیقت متعالی هنر را با فنون و مهارت‌های صنعتی متناسب آمیخته و با قابلیت تکثیر در متن زندگی فردی و جمعی عرضه کرده است.”

  • سازمان صنایع دستی ایران در سال 83 تعریف زیر را ارائه کرده است:

“صنایع دستی ایران مجموعه‌ی وسیعی از رشته‌ها و صنایع بدیع است که با محوریت هنر و ذوق زیباشناختی و خلاقیت اقوام ایرانی و با بهره‌گیری و با کاربری در زندگی مردم، تولید گردیده و از قدمتی به تاریخ کهن ایران برخوردار است.”

  • شورای صنایع دستی ایران در سال 48 تعریف زیر را ارائه کرده است:

“صنایع دستی به آن رشته از صنایع اطلاق می شود که تمام یا قسمتی از مراحل ساخت فرآورده‌های آن با دست انجام گرفته و در چهارچوب فرهنگ و بینش‌های فلسفی، ذوق و هنر انسانهای هر منطقه با توجه به میراث‌های قومی آنان ساخته و پرداخته می‌شود.”

  • سمپوزیم بین‌المللی یونسکو– ITC مانیل فیلیپیندر سال 1997 تعریف زیر را ارائه کرده است:

“صنایع دستی از مواد خام تولید شده و قابلیت آن را دارد که به تعداد نامحدود تولید گردد. این محصولات می‌توانند کالای (سرمایه‌ای) و مصرفی (کاربردی) هنری دارای جنبه‎‌های زیبایی‌شناختی، خلاقانه و تزئینی دارای بار فرهنگی، سنتی و دارای جنبه‌ی نمادین دینی و اجتماعی باشد.”

صنایع دستی یا همان هنرهای صناعی

اصلی‌ترین ویژگی‌های صنایع دستی

بر اساس گزارش سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) ، صنایع دستی دارای تعدادی ویژگی عمومی هستند. این ویژگی‌های عبارت‌اند از:

  • در ساخت آن‌ها باید از وسایل و ابزارآلات ساده استفاده شود.
  • محصولات تولیدی نباید کاملا مشابه یکدیگر باشند.
  • برخلاف دیگر صنایع، ساخت این موارد فنون پیچیده نیاز ندارد.
  • مواد اولیه ساخت صنایع دستی، باید بیشتر از منابع و مرز‌های داخلی هر کشور تامین شود.
  • صنایع دستی ریشه در عقاید، فرهنگ، ادیان و رسوم هر ملتی دارد.
  • این صنایع معمولا به پیشرفت صنعت گردشگری نیز کمک می‌کنند.
  • صنایع دستی نسبت به دیگر تولیدات و محصولات دارای ارزش افزوده بیشتری هستند.
  • برای شروع به کار در عرصه این تولیدات، سرمایه‌گذاری کمی مورد نیاز است.
  • صنایع دستی را می‌توان به عنوان یک تولید فرهنگی و هنری اصیل به دیگر کشور ها صادر کرد.
  • معمولا محصولاتی کاربردی و یا تزئینی تولید می‌شوند. و از این ویژگی می‌توان برای هدایای کاربردی استفاده کرد.
  • دانش تولید صنایع دستی به آسانی قابل آموزش و انتقال به سایرین می‌باشد.

تمام این ویژگی سبب می‌شود تا شما این صنایع را برای هدایای نمایشگاهی و تبلیغاتی شرکت خود استفاده کنید.

ویژگی‌های عمومی صنایع دستی

نحوه شناسایی صنایع دستی اصل

از جمله مواردی که در حین خریداری صنایع دستی باید توجه کنید، اصل و یا بدل بودن آن‌ها است. با توجه به این که امروزه صنایع دستی ایرانی توسط تولیدکنندگان خارجی و کشورهایی مانند چین و اندونزی به صورت ماشینی نیز تولید می‌شود، توجه به این نکته مهم می‌باشد. تعدادی از روش‌هایی که می‌توانید تولیدات اصل را از موارد غیر اصل تشخیص دهید عبارت‌اند از:

  • شناخت کاملا صنایع دستی و مصالحی که در آن‌ها به کار برده می‌شود شما را در شناسایی موارد اصیل یاری خواهد کرد. برای مثال اگر بدانید که در ساخت ترمه اعلا از ابریشم استفاده می‌شود به راحتی خواهید توانست موارد پلاستیکی را تشخیص دهید.
  • مهم‌ترین موردی که در شناخت صنایع دستی اصیل کمک کننده خواهد بود، توجه به طرح و نقش‌های ایرانی مانند بته جقه، گل عباسی و … است.
  • کالاهای اصیل معمولا دارای نشان ملی مرغوبیت کالا می‌باشند.

بنابراین با دانستن این نکات به راحتی می‌توانید بهترین هدایای صنایع دستی را برای خود و عزیزانتان تهیه فرمایید.

نحوه شناسایی صنایع دستی اصل

مزایای خرید صنایع دستی

احتمالا برای شما هم بارها پیش آمده است که در خصوص خرید هدیه مردد بوده اید و به شما پیشنهاد شده است که از بازار پررونق محصولات صنایع دستی غافل نشوید؛ ولی چرا امروزه، با وجود این همه تنوع محصولات مختلف، اقبال و توجه به سمت صنایع دستی تا این حد گسترش یافته است؟

مسلماً خرید صنایع دستی به اندازه ای مزایا دارد که رویکرد مثبتی نسبت به آن در جامعه به وجود آمده است؛ یکی از مهم ترین و اصلی ترین مزایای خرید صنایع دستی این است که امروزه در ساخت این محصولات از مواد اولیه کیفی استفاده می شود و تولیدکنندگان بیش از گذشته به این موضوع توجه دارند؛ بنابراین حاصل کار، تولید کالاهایی است از کیفیت بالایی برخوردارند و در ساخت آن ها بیش از پیش به جزئیات توجه شده است.

هم چنین، صنایع دستی، معمولاً هدایایی کاملاً منحصر به فرد و ویژه محسوب می شوند و مخصوصاً اگر به دنبال خرید هدایای تبلیغاتی نوآورانه هستید و مایل هستید که با کمی ابتکار، چند گام پیشتر از رقبای خود حرکت کنید، خرید صنایع دستی می تواند در این مسیر به شما کمک کند.

از سوی دیگر، امروزه هنرمندان با استفاده از هنرهای قدیمی و به کارگیری ایده های جدید، محصولاتی را تولید می کنند که شاید پیش از این نظایر آن ها کمتر دیده می شد؛ به عنوان مثال شما هم اکنون می توانید یک کاور لپ تاپ زیبا داشته باشید که در عین حال که کاربردی است، کار دست هنرمندان داخلی نیز باشد؛ بنابراین تنوع بالای صنایع دستی و تلفیق هنر با تکنولوژی، باعث شده تا این محصولات جذاب تر از گذشته به نظر برسند.

لازم به ذکر است که همه ما بجز این که در قبال کسب و کار خود مسوول هستیم، مسئولیت اجتماعی نیز داریم که باید در قبال جامعه و سایر هموطنان خود آن را به جای آوریم؛ در خصوص صنایع دستی، در واقع ما با خرید این محصولات به صنعتگران داخلی انگیزه لازم برای تولید بیشتر و با کیفیت تر محصولات را می دهیم و به آن ها کمک می کنیم تا کسب و کار خود را سرپا نگه دارند.

هم چنین شما می توانید بسیاری از محصولات صنایع دستی را به صورت سفارشی سازی خریداری کنید که این یک مزیت مهم برای این محصولات است زیرا دقیقا می توانید آن چیزی را داشته باشید که می خواهید.

مزایای خرید صنایع دستی

تاریخچه صنایع دستی

صنایع دستی در دوره پارینه سنگی

نخستین صنایع دستی ساخته آدمی مربوط به دوره «پارینه سنگی» بوده که قدمتی بیش از 15 هزار سال پیش از میلاد مسیح دارد. دوره چهارم زمین شناسی، که به زمان حاضر می پیوندد و شاهد یخبندانهای بزرگ بوده، «پلئیستوسن» خوانده شده است. در این دوران دراز با گذشت هر چند هزار سال سرمای کره زمین متناوباً شدت می یافته و یخهای قطبی تا شمال و مرکز اروپا و آمریکا پایین می آمده است. بخش آخری این دوره، که از حدود 40 هزار تا 10 هزار سال قبل از میلاد دوام یافت و بشر پیش از تاریخ را در دامان خود آماده زندگی دسته جمعی و سپس ده نشینی ساخت، «پارینه سنگی» نام گرفته است. زیرا از آن دوره، ابزارها و سلاح‌های ابتدایی با سنگهایی ناصاف یا تکه پرانی شده، که معلوم است نخستین مصنوع دست آدمی بوده برجا مانده است. از همان مردمان، نقاشیها و کنده کاری هایی بر دیواره و سقف غارهایی که ظاهراً اقامتگاه یا پرستشگاه‌هایشان بوده کشف شده است. پایه اقتصادی آن اقوام بر شکار و صید ماهی و گردآوری ریشه و میوه گیاهان مبتنی بوده و عموماً دوره گرد بوده‌اند.

نقاشی بر سقف و دیوار غار و نیز گاهی کنده کاری روی سنگ، با دوده ذغال یا سوخته استخوان مخلوط به پیه جانوران و یا گِل اُخرا و خاک سرخ، با نقوشی ساده و انتزاعی جزو نخستین دست ساخته‌های هنری بشر بوده است. قدمت هنر نقاشی و کنده کاری بر بدنه غار به بیش از 20 هزار سال پیش از میلاد و کنده کاری روی استخوان چندی پس از آن تخمین زده شده است که عمدتاً مشتمل بر شکل های انتزاعی از هیکل‌های آدمیان در حال شکار جانوران با پیکان یا رقص دسته جمعی مردان و زنان و یا گله های چهارپایانی چون گاو وحشی و بز کوهی و گوزن بوده است. در حدود 12 هزار سال قبل از میلاد مهارت آدمیان در بازنمایی تصویر و دقت در مشاهده، پیشرفت بسیاری کرد و واقعگرایی در امر هنرهای تجسمی و صنایع دستی شکل گرفت که نمونه های بارز آن شکلهای شبیه سازی شده و برجسته نما و رنگین، گاو وحشی و گوزن بر سطح صخره های غار آلتامیرا در شمال اسپانیا، و نیز آثار مکشوف در فون دوگوم فرانسه است. غیر از اینها از دوره پارینه سنگی تمثال و پیکره زن در مفهوم رمزی مادر و زاینده، و صنمک‌ها یا رب النوع‌های کوچک اندام از جمله ونوس ویلندورف کشف شده در حاشیه رود دانوب، با قدمت تقریبی 15 هزار سال قبل از میلاد و نیز کنده کاری و نقاشی در غرب دریای خزر  ناحیه لرستان و غار سلاکو در فرانسه بر جا مانده است.

ونوس ویلندورف

صنایع دستی دوره نوسنگی

از حدود 8 هزار سال قبل دوره تازه ای به نام «نوسنگی» آغاز می شود. بشر ابزار مورد استفاده خود را با سنگ صیقل خورده می سازد. در این دوران بود که بشر به کشاورزی و دامداری دست یافت و به تبع آن زندگی ده نشینی در پیش گرفت و به ساختن خانه هایی گرد هم برای زیستن دسته جمعی روی آورد. در این دوره، علاوه بر ساختن ابزار و سلاح، مانند نوک پیکان و تیغه چاقو و تبر و سُنبه با سنگ صیقل خورده، صنعت سفالگری رنگی یا منقوش با دست، شامل کوزه و ظرف و پیاله و نیز پیکره های کوچک اندام و مهرهای چهارگوش برجسته کاری با گِل صورتگری یا خاک رس نرم نیز معمول شد. آثار سفالگری به عنوان گونه پرکاربردی از صنایع دستی، دوره نوسنگی در بین‌النهرین و جنوب غربی ایران از هزاره هفتم، در مصر از هزاره پنجم و در اروپا از اواخر هزاره پنجم قبل از میلاد بر جا مانده است.

مرکز دیگر پیدایی و گسترش تمدن نوسنگی در آسیای شرقی و جنوب شرقی بوده است. در چین، از هزاره چهارم قبل از میلاد دوره نوسنگی با ساختن سفالینه‌های از گل رس نرم و با نقوش هندسی بر زمینه ای سرخ، و یا به رنگ سیاه ساده و صیقلی آغاز شد. از اوائل هزاره دوم قبل از میلاد که سلسله پادشاهی شانگ بر اقوام وحدت یافته خطه هونان و دره رود هوآنگ هو حکومت یافت، ساختن پیکره ها و ظروف و اشیاء مفرغی نیز معمول شد که عمدتا مصرف آیینی و تدفینی داشتند و همراه متوفی در قبر گذاشته می شدند به نحوی که بسیاری از مصنوعات و مفرغینه های ایشان از درون مقابر پادشاهی به دست آمده است.

تپه سیلک کاشان

عصر مفرغ و صنایع دستی

دوره «مس و سنگ» در واقع مرحله کوتاه عمر آغاز بکارگیری مس بود که بعدا به کشف مفرغ (ترکیبی از مس و قلع) و سپس آهن منتهی شد و بهتر است بطور کلی همان عصر مفرغ نامیده شود. در دره نیل از اوائل هزاره چهارم قبل از میلاد عصر نوسنگی پایان یافت و تمدن تکامل یافته تر «بَداری» با کشاورزی و معماری شهری و فلزکاری و سفالگری و پیکر تراشی و صنایع دستی نساجی و بوریابافی به جای آن نشست. در ایران عصر مفرغ از 3000 سال پیش از میلاد آغاز شد که صنایع دستی بی نظیری در این دوره از مردمان ایران زمین به دست آمده است.

تا سال‌ها این دست‌ساخته تنها جنبه کاربردی برای امور روزمره را داشت. در میانه انقلاب صنعتی اوضاع تغییر کرد. سرعت سرسام‌آور رشد صنایع و نابودی سنت‌ها بسیاری را نگران کرد و باعث افزایش توجه به این صنعت-هنر شد.

صنایع دستی ایرانی

 ایران به واسطه تاریخ کهن، سابقه‌ای بسیار در تولید صنایع دستی دارد. از طرفی داشتن اقلیم‌هاي متفاوت باعث شده تا صنایع دستی این کشور از تنوع بالایی برخوردار باشد. فرش دستباف ایران یکی از مشهورترین آثار این حوزه است. اين اثر در شهرهای مختلف و بر اساس نقش و طرح‌هایی متفاوت بافته می‌شود. این تفاوت در دیگر تولیدات مانند گلیم، پارچه، صنایع چوبی و فلزی دیده می‌شود. گلیم، جاجیم، تولید ظروف مسی و نقره، سفالگری، معرق و میناکاری، خراطی، ملیله و سوزن‌دوزی، قلمکاری، خاتم‌کاری، تولید محصولات مختلفی از چرم و ساخت زیورآلات با طلا و نقره از مهم‌ترین و مطرح‌ترین صنایع دستی ایرانی است.

ما در آراهنر انواع هدایای صنایع دستی از جمله هدایای چرمی و هدایای تبلیغاتی چوبی و .. را برای شما اماده کرده‌ایم.

تعداد هنرها و صنایع ‌دستی منسوخ و فراموش شده ایرانی در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است. بسیاری از مسؤلان و کارشناسان تلاش‌هايي را آغاز كرده‌اند. تا با آموزش نیروهای جوان و بازاریابی برای محصولات تولید شده، مانع از بین رفتن این دست صنایع بومی شوند.

یونسکو

فروش صنایع دستی

تلاش ما در حوزه تولید انواع هدایای تبلیغاتی صنایع دستی و محصولات فرهنگی هنری، عرضه بسته‌هایی با ایده‌هایی خلاق و متفاوت، حمایت از تولیدات داخلی و گشودن افقی تازه در بازار هدایای تبلیغاتی خلاقانه بوده است. محصولات تولید شده در این مجموعه، علاوه بر بسته بندی‌های فاخر، دارای شناسنامه‌ای دو زبانه در خصوص مراحل تولید هر محصول است

آرا هنر فاخر ایرانی

راهنمای نگهداری از محصولات صنایع دستی

نگهداری از محصولات صنایع دستی به واسطه ارزش معنوی و مادی این محصولات، یکی از امور مهمی است که همه دارندگان این اقلام باید آن را انجام دهند. خاتم کاری، میناکاری، مس و پرداز، فیروزه کوبی، منسوجات قلم کاری، گلیم و جاجیم، مس و خاتم، محصولات قلم زنی، محصولات ملیله کاری و محصولات چرمی از جمله صنایع دستی هستند که شرایط نگهداری آن ها ویژه و متفاوت است.

 به طور کلی صنایع دستی از متریال و مواد مختلفی ساخته می شوند و از آن جایی که اکثر مواد تشکیل دهنده این محصولات طبیعی هستند، شرایط نامناسب نگهداری می تواند کیفیت آن ها را تحت تاثیر قرار دهد. 

 

به عنوان اولین مورد این موضوع را در نظر بگیرید که لازم است هنگام خرید صنایع دستی مراقب باشید تا محصولاتی را که خریداری می کنید، از کیفیت مطلوبی برخوردار باشند زیرا در غیر این صورت،  در واقع پولتان را هدر داده اید و نگهداری از آن نیز شاید کار بیهوده ای باشد. کیفیت بالای مواد اولیه و هم چنین کیفیت ساخت صنایع دستی، نگهداری از آن را در آینده ساده تر می کند.

 

در صورتی که قصد نگهداری طولانی مدت صنایع دستی در انبار، کمد و غیره را دارید، بهتر است آن ها را به شکل مناسبی بسته بندی کنید. هنگام بسته بندی تلاش کنید که تمام سطح محصول را به خوبی با پارچه، تکه های یونولیت، کاغذ روزنامه و غیره بپوشانید تا از وارد آمدن خط و خش و صدمه به سطح ظروف و محصولات مشابه جلوگیری به عمل آید. البته چنانچه صنایع دستی مورد نظر شما، دارای بسته بندی مستحکم و با دوام باشد، کار شما راحت تراست.

 

هم چنین به این موضوع دقت کنید که نگهداری از صنایع دستی مختلف هم روش های متفاوتی دارد که شامل نوع بسته بندی، روش استفاده، نوع شستشو و نوع مواد شوینده مجاز برای شستشوی محصولات مختلف، نوع مواد مجاز برای پاکسازی و درخشنده کردن صنایع دستی خاص و غیره می شود؛ بنابراین نمی توان برای نگهداری از انواع و اقسام صنایع دستی از یک نسخه واحد تبعیت کرد و انتظار نتیجه مطلوب را داشت.

 

هم چنین یکی از راه های اطلاع از روش های نگهداری انواع صنایع دستی، پرسش درباره آن از فروشنده این قبیل محصولات است در غیر این صورت می توانید با مطالعه مطالب مرتبط در سایت های معتبر به اطلاعات کافی در این زمینه دست پیدا کنید. 

نگهداری از محصولات صنایع دستی

سوالات متداول صنایع دستی

ایران بعد از کشورهای هند و چین جایگاه سوم تولید و تنوع محصولات صنایع دستی را در جهان دارد و از این حیث بسیار غنی است.

از نظر سازمان صنایع دستی در ایران ۳۷۰ رشته صنایع دستی وجود دارد که در ۲۴ دسته قرار می‌گیرند. از جمله صنایع دستی برتر کشور که در سطح بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته‌اند می‌توان به فرش‌های دستباف اشاره کرد.

اصفهان مهمترین و فعال‌ترین استان ایران در حوزه صنایع دستی است و بیشتر هنرمندان و رشته‌های هنری در این استان مشغول فعالیت هستند.

محصولات صنایع دستی اغلب در کارگاه‌های کوچک و در روستاها و شهرهای کوچک تولید می‌شوند و هنرمندان فعال در این حوزه اغلب از محل فروش تولیدات خود ارتزاق می‌کنند. بنابراین اختصاص بودجه هدایای تبلیغاتی سازمان‌ها به این حوزه به جای استفاده از محصولات خارجی همچون فلش و پاوربانک نقش مهمی در اقتصاد روستایی خواهد داشت.

نکات مهم صنایع دستی

به جمع‌بندی مهم‌ترین نکات در خصوص صنایع دستی توجه فرمایید:

  • جامع‌ترین تعریفی که می‌توان از صنایعی دستی ارائه داد عبارت است از “صنایع دستی به محصولاتی گفته می‌شود که با ذوق هنرمندان و با بهره‌مندی از فرهنگ ملت، به شیوه دستی و با مصالح داخلی تولید شود”
  • از جمله اصلی‌ترین ویژگی‌های عمومی صنایع دستی می‌توان به استفاده از ابزار‌های ساده، تاثیر گرفتن از دین و فرهنگ ملی و قابلیت ارائه در بازارهای جهانی به عنوان تولید کاملا داخلی اشاره کرد.
  • شناسایی صنایع دستی اصیل از مهم‌ترین نکاتی است که در حین خرید باید توجه نمایید.
  • صنایع دستی اصیل دارای مصالح درست، نقوش و نگاره‌های کاملا ایرانی می‌باشند.
  • موردی که بیش از همه در شناسایی موارد اصیل کمک کننده خواهد بود، داشتن شناخت کامل در خصوص انواع صنایع دستی است.
author-avatar

درباره آراهنر

آرا هنر فاخر ایرانی با هدف حمایت از کالای ایرانی و عرضه متفاوت هدایای تبلیغاتی دست‌ساز نفیس و صنایع دستی شهرهای مختلف در قالب جدید و بسته‌بندی‌های فاخر تاسیس شده‌ است. در طراحی این محصولات سعی کردیم تا فرهنگ و هنر دیرین و فاخر ایرانیان در قالبی نفیس ارائه شود. تلاش ما در حوزه تولید هدایا و محصولات فرهنگی هنری، عرضه بسته‌هایی با ایده‌هایی خلاق و متفاوت، حمایت از تولیدات داخلی و گشودن افقی تازه در بازار هدایایی تبلیغاتی بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *