صنایع‌دستی

مروری بر زندگی و آثار استاد حسن خواجه شیرانی، استاد بزرگ قلم‌زنی ایران

هنرمندان ایران زمین همکاران آراهنر 9933

استاد حسن خواجه شیرانی، از اساتید قلم‌زنی معاصرایرانی و از مفاخر عرصه صنایع دستی در سال 1306 در محله مسجد جامع اصفهان به چشم به جهان گشود. در کودکی پدر و مادر خود را از دست داد و برای تامین مخارج به ناچار درابتدا به بافندگی پرداخت. تا اینکه گذر او به کارگاه استاد اشرف‌زاده می‌افتد و راه بلند استادی قلم‌زنی را از آنجا آغاز می‌کند. پس از كارگاه اشرف زاده با آشنايی بيشتری كه به هنر قلمزنی و استادان بنام آن روزگار پيدا می كند، به كارگاه استاد محمدعلی صنايع پسند راه می يابد كه در آن روزگار شهرتی زیاد داشت. اواخر دهه‌ی 30، اداره فرهنگ و هنر از استاد او محمدعلی صنایع‌پسند خواست تا درهای ضریح مطهر امیرالمومنین (ع) در نجف و امام حسین (ع) در كربلا را قلم‌كاری كند. زنده ‌یاد صنایع ‌پسند، شیرانی را با خود همراه كرد و بار دیگر نیز برای قلم‌كاری حرم حضرت عباس (ع) راهی كربلا شدند.


در خلال همين سال ها، كارگاه قلم‌زنی و نقره سازی اداره فرهنگ و هنر در تهران تأسيس شده بود و استاد محمود دهنوی سرپرستی آن را بر عهده داشت. دهنوی سال ۱۳۴۲ از حسن خواجه شيرانی كه حالا نام آشنايی در ميان قلم‌زنان جوان دارد، می‌خواهد كه به تهران بيايد و در كارگاه قلم‌زنی و نقره سازی، مشغول به كار شود. در این کارگاه سبک‌ها و روش‌های مختلف و متعدد قلم‌زنی با دقت و وسواس فراوان به نسل تازه‌ی قلم‌کاران ایرانی انتقال‌ داده‌شد.


شیرانی در طول این سالها آثار شاخصی را در سبك‌های مختلف قلم‌زنی از سلجوقی، اسلیمی، خطایی تا گل‌ومرغ و شاه‌عباسی و قجری، بر سینه فلز حك كرده است. آثار او زینت‌بخش موزه‌ها ومجموعه‌های خصوصی مختلف از تهران و اصفهان تا مالزی و فرانسه و اسپانیا است. در خرداد ماه ۱۳۸۵ فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران از او و عدّه‌ای از هنرمندان هنرهای سنتی در مراسمی تجلیل کرد. استاد خواجه شیرانی، در دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۸۵ش بر اثر سکته مغزی درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

author-avatar

درباره آراهنر

آرا هنر فاخر ایرانی با هدف حمایت از کالای ایرانی و عرضه متفاوت هدایای تبلیغاتی دست‌ساز نفیس و صنایع دستی شهرهای مختلف در قالب جدید و بسته‌بندی‌های فاخر تاسیس شده‌ است. در طراحی این محصولات سعی کردیم تا فرهنگ و هنر دیرین و فاخر ایرانیان در قالبی نفیس ارائه شود. تلاش ما در حوزه تولید هدایا و محصولات فرهنگی هنری، عرضه بسته‌هایی با ایده‌هایی خلاق و متفاوت، حمایت از تولیدات داخلی و گشودن افقی تازه در بازار هدایایی تبلیغاتی بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *